پرستشگاههای عیلامی بر اساس کتیبههای شیلهک-اینشوشینک
نویسندگان
چکیده مقاله:
با آنکه منابع دستاول در ارتباط با دین عیلام باستان بسیار اندک است، ولی میتوان از آثار معماری باقیمانده و در نوشتههای عیلامی، و نیز نوشتههای بین النهرینی دربارۀ عیلامیان، اطلاعات جالبی به دست آورد. یکی از بزرگترین گروه نوشتههای برجای مانده، متعلق به شیلهک-اینشوشینک (1120-1150 پ.م.) از شاهان عیلامی میانه و سومین پادشاه سلسلۀ شوتروکی، است. این پادشاه در کتیبههای خود به خدایان گوناگون و پرستشگاههای متعدد اشاره میکند. بیشترین پرستشگاههای مذکور در کتیبههای وی، توسط شاهان پیشین ساخته شده بودند و چون در حال تخریب بودند وی آنها را بازسازی کرده است. آنچه در این نوشتار بررسی میشود، پرستشگاههای عیلامی بر اساس کتیبههای شیلهک-اینشوشینک است.
منابع مشابه
پرستشگاه های عیلامی بر اساس کتیبه های شیلهک-اینشوشینک
با آنکه منابع دست اول در ارتباط با دین عیلام باستان بسیار اندک است، ولی میتوان از آثار معماری باقیمانده و در نوشتههای عیلامی، و نیز نوشتههای بین النهرینی دربارۀ عیلامیان، اطلاعات جالبی به دست آورد. یکی از بزرگترین گروه نوشتههای برجای مانده، متعلق به شیلهک-اینشوشینک (1120-1150 پ.م.) از شاهان عیلامی میانه و سومین پادشاه سلسلۀ شوتروکی، است. این پادشاه در کتیبههای خود به خدایان گوناگون و پرس...
متن کاملکوروش عیلامی ـ انشانی یا کوروش پارسی؟ نگاهی دوباره به بحثهای پیرامون هویت عیلامی ـ انشانی کوروش دوم
ورود پارسیها به انشان / پارسه و ارتباط گستردۀ آنان با ساکنان عیلامیِ این سرزمین در جنوب غرب ایران باعث نفوذ فرهنگ و تمدن عیلام در فرهنگ و تمدن هخامنشی بهویژه در زمان کوروش دوم و کمبوجیۀ دوم شد. بهعلاوه، ادعاهای کوروش در استوانۀ مشهور خود به زبان بابلی که خود و اجدادش را پادشاهان انشان معرفی میکند و ذکرنکردن نام پارس و یا هخامنش در این نوشته، باعث شده است که در سالهای اخیر تعدادی از اندیشمند...
متن کاملپژوهشی در دین و اساطیر عیلام
در این پژوهش ابتدا به تاریخ و جغرافیای عیلام به طور کلی پرداخته شده است. پس از معرفی مختصر دوره عیلامی میانه، شیلهک-اینشوشینک معرفی می شود. سپس ویژگی های دینی عیلام بر اساس نوشته های این پادشاه مورد مطالعه قرار می گیرد. خدایان و پرستشگاه های عیلامی مذکور در نوشته های شیلهک-اینشوشینک و خویشکاری و ویژگی های هر یک از ایشان بخش عمد? این پژوهش را شکل می دهد. هنگام گفتگو دربار? ایزدان، ریشه شناسی نا...
بررسی سیر تکامل بصری تمدن عیلامی از منظر تجسمی
منطقهی جنوب غرب ایران با یافتههای مصوری به قدمت بالغ بر 6000 سال به مرکزیت شوش، به تمدن عیلامی شناخته شده است. این منطقه زیستگاه مردمی بوده که سهم قابل توجهی در رشد، تعالی و گسترش تمدن بشری داشته است. همسایگی تمدن عیلامی با تمدنهای مهمی چون اکد، بابل، سومر و سپس آشور که تحولات بصری پراهمیتی را در دورهی حیات خود شاهد بوده و در شمار نقشآفرینان مهم توسعه ی تمدن بشری از هزاره پنجم تا ...
متن کاملاهمیت قضاوت در جهان پس از مرگ بر پایۀ متون عیلامی
برخی از اقوام باستانی چنین باور داشتند که در جهان پس از مرگ روان آنها را خدایانی همراهی، یا حتی بر اساس کردار دنیوی داوری میکنند. از این خدایان میتوان به اینشوشیناک خدای بزرگ عیلامیها اشاره کرد. تا کنون دربارۀ داوری اینشوشیناک در جهان زیرین پژوهشهایی انجام شده است. در این پژوهش تلاش بر آن است که با توجه به متون عیلامی به این مسئله پرداخته شود که عیلامیها چرا اینشوشیناک را برای داوری در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 1 (17 بهار و تابستان 1394)
صفحات 55- 75
تاریخ انتشار 2015-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023